Friday, May 7, 2010

هذا العالم الكبير

السبب الرئيسى -وربما الأوحد المعقول-الذى جعلنى انضم لحملة التدوين اليومى هذه هو اننى اؤمن بشدة بأن هذه
المدونة تستحق هذا الشهر من التدليل والمتابعة والونس المستمر
فى كل مرة كتبت فيها تدوينة هنا كنت أشعر بأنه المكان الطبيعى والمنطقى لهذة التدوينة او الخاطرة او اليومية..أياً كانت التسمية
فأنا لدى دفتر يوميات..ودفتر رسم..وجهاز ام بى ثرى..أعنى كل البدائل التى قد تغنينى عن الإحتفاظ بالأشياء هنا بالذات
ولكن فى نفس الوقت،ومنذ إنشائى للمدونة إعتبرتها غرفتى الخاصة التى تستطيع ان تضم كل تلك الأشياء فى مكان واحد وأن تدمجهم معا فى ترتيب عشوائى مُبهج يطلق عليه أرشيف المدونة
وفى كل مرة إحتفلت فيها بميلاد المدونة...كانت امنيتى الوحيدة والسرية ان تتحول-بقدرة قادر-الى شئ ملموس أستطيع احتضانه وأخذه معى أينما ذهبت
المساحة هنا على محدودية أبعادها الفعلية..تتمتع برحابة كون كامل
أنا شخصية تحب الإستقرار ، ولكنى أكره الإلتزامات ...لذا فإن إلتزامى بفكرة التدوين اليومى هذه أُعتبرت ضرباً من الخيال عندما بدأت بها وبداخلى كنت مدركة لهذا الأمر.لا أعلم كيف سأكمل بصراحة ، ولكن ها انا ذا أحاول فقط إمتناناً لهذا العالم الكبير

5 شاركونى عالمى:

رحــــيـل said...

والله يا مي مدونتنا دى تعبت معانا جدا
واستحملتنا كتير

نغيب ونيجى نزعل هنا ونفرح هنا ونسيبها اوقات من غير مانسأل عليها

المهم ان فى الاخر نرجعلها
الحملة بجد فكرة عبقرية جداااا

انا كل يوم ببقى مش عارفه هكتب ايه واحس انى مش هكتب جديد
بس مين ده الاقينى بتحدى نفسى وبقول هو انتى متعرفيش تكملى حاجة للاخر
وافتح صفحة وورد وزي ما تيجى بقى

:))

تــسنيـم said...

هذا العالم الكبير .. ندين له بما لن نستطيع أن نوفيه حقه



:)

يكفي أننا معرفة تدوين

Anonymous said...

اه من التدوين
هذا الادمان الذى مهما حاولنا نسيانه لانستطيع
نهمل فى حقه بعض الشىء ولكننا نعود مسرعيين
تحياتى وياريت تكملى شهر التدوين ولو ن البوست دا مش هنعتبره تدوينه
تحياتى

أنا - الريس said...

احب اشجعك علي التكملة .. لانه بيمثل لحضرتك حاجة ..

مع اني مشترك في ال 30 لأني اؤمن بالجودة وليس الكم .. رغم ان هذا افتراض يشوبه الخطأ .. بس إلي الأمام ..

dandana said...

رحيل
انتى أكيد فاكرة قبل الفيس بوك كمان كان التدوين عامل ازاى ...صح؟


تسنيم
حقيقى..زى ما انتى كنتى بتقولى
اغراب وصبحوا بقدرتك هما الصحاب
:)



رحلة البحث
اومال هو إيه لما هو مش تدوينة...على العموم اترك لى انا التسميات والتصنيفات لان مافيش حد يقدر يحددها غير صاحب المدونة فقط
وأهلا بك ضيف ومتابع مدمن للتدوين على حد قولك


MR.PRESIDENT
والله ياسيدى انا لا مؤمنة بالكم ولا بالجودة فى موضوع التدوين دا
انا فقط مؤمنة_زى ما قولت فى البوست_بالسبب
وليكن الله فى عوننا