Saturday, April 7, 2007

الانفصال...


بيل جيتس البلوجارية يريدنى ان اتحدث عن شئ افعله فانفصل عما حلوى....
حسنا....

مبدئيا...لنقل اننى لا استطيع الهرب من الواقع بسهولة رغم ان طبيعتى تميل لذلك...

اغيب عن الوقع عندما استمع لفيروز...
عندما اقرأ عامة...
عندما اتواجد هنا..
وعندما امارس القفز بالحبل...
اشياء كثيرة قد تفى بالغرض...
ولكن..

اكثر ما يجعلنى انفرد بنفسى تماما.....المشى...وحدى....
استطيع ساعتها ان اتيه فى وعى اخر...يختفى كل شئ من حولى...البشر والضوضاء والعالم كله...وتحل افكارى زخزاطرى مكانهم...

الجا للمشى هربا من قيودى...اشعر اننى مع كل خطوة اسقط قيدا...فى النهاية اصبح اكثر خفة...اقرب للطيران....

شئ لخر جعلنى انفصل عن العالم لفترة....
انها ثلاثيتى المحببة
(مج نسكافيه...موسيقى عمر خيرت....رواية قمر على سمر قند)

هذة الثلاثية مثلت لى حالة عشق فريدة...اوليس العشق قادرا على فصلنا عن الواقع؟

النسكافيه بالنسبة لى افيونة يومية
...
عمر خيرت الرائع...لا املك ما اصفه به...
هل تعلمت يوما مفهوما جديدا لعذوبة الاشياء...؟ هذا الرجل سيعلمك...

اما رواية قمر على سمر قند للمبدع محمد المنسى قنديل...فقد كنت اغرق بين كلماتها..تعبيراته والتصورات فى اسلوبه قادرة على انتشالى من بين الف الف واقع...حتى ان احلامى كانت امتدادا لها...

وعندما كنت اجتمع بهؤلا الثلاثة...هل كنت انفصل عن الواقع...
بالطبع لا...لقد كنت اختفى

حسنا..
حان وقت الانتقام...
وطبعا عمركوا ماشوفتو حد بينتقم بالفصحى...

التاج بمرره لـــ


تسنيم...مع ان احمد مرره ليكى...بس برضو ...غلاسة..

شيماء الصريحة...

شيماء الجيزى....

مزمز...

يارا...

قصاقيص ميوية...

ابن مر

سوستى

22 شاركونى عالمى:

Reemo said...

woooow ya dandona
ايه الكلام الجامد ده
بجد عبرتى عن هوايتك بطريقه مختلفه تمام عن كل اللى جاوبو على التاج ده
وهوايتك كمان بجد روعه
المشى
تصورى عمرى ما فكرت امشى مع انى كتير كنت بتمنى عمل كده وانزل امشى لوحدى بس عمرى ما نفذت الامنيه دى
وفعلا مج النسكافيه ده افيونه يوميه
وفعلا عالم تانى وخاصه لما يكون مع الجميل عمر خورشيد والروايه الرائعه قمر على سمر قند
انتى رائعه بجد
تحياتى

تــسنيـم said...

بس أنا خلاص حليته يا جميلة وطلعت أوت

قصاقيص said...

إيه الانسيابيه دي ياميوية
أنا اللي إنفصلت عن جو الكتب الخنيق اللي علي المكتب لما تخطيت السطر الخامس من التدوينة الجميلة دي
عمر خيرت وفيروز وقمر علي سمرقند؟!!!؟
تقبلي تتجوزيني؟؟؟؟؟!!!؟؟
ههههههههه
عموما ميرسي علي التدبيسة الجميلة دي...قصدي علي تمرير التاج ليا
.......
رفعتي راس المنصورة برقتك دي

Diyaa' said...

الفصحي منك تلقائية مش رسم وعيشة في دور المثقفة
أو هكذا أحسست ..
جميلة أوي يا بنتي وأرجوكي لو أنا مشترتش الرواية دي أبقي اتصرفي وابعتيهالي بأي شكل إنشالله تنزليها أجزاء :$
عشان أنا حبيتها من كلامك عنها وأول مرة كمان أسمع بإسم المؤلف فعايز أجرب ..
عموماً ...خليكي فصحي طالما طالعة من جوا عقلك سيبيها مش تكتفيها ويوم ما تحسي إنها تقيلة ..وماله اتكلمي زي ما بتتكلمي في العادي أهم حاجة الفكرة اللي توصل بس ..
سلام عليكم

Diyaa' said...
This comment has been removed by the author.
Diyaa' said...

أعذريني لأني هكون ممل ..بس الموسيقي ممكن تتسمع لو كل واحد جيه يعلق عمل كليك يمين علي الكومينت وأوبن إن نيو ويندو
open in new window
ممكن تعمليلهم بانر بيها كمان عشان تاخدي ثواب ..وبجد أنا لما دخلت علي ال20 تعليق اتعذبت فما بالك بقي لما يبقوا 100...بيبقي حوار كبير
وعاجبني مزاجك...عمال أحلم بيه من ساعة ما قريت البوست ..والصورة كمان حلوة أوي ..اعتبرتها بتاعتي خلاص
والسلام ختام

Diyaa' said...

one more thing..sorry b2a...i loved the music awy
but the clip...to7fa
thx for this feeling ...i missed it
it was one of our favourite movies :(

-_- said...

ههههههههه

يالا فشي غليلك فيهم

!!

محمد عـنـانـى said...

مهو طبع مشى مع اغانى
بس المشى ده جديد وحلو
يا اما انتى رياضيه يا اما انتى مع نفسك اوى
بس المشى حلو ومفيد
وتحياتى على الفكره وسلامى لفيروز

مُزمُز said...

متشكرين يا آنسة دندنة

جربي تقري نقطة النور للأستاذ بهاء طاهر

إنتي بتتكلمي عن الانفصال عن الواقع

دي بقى مش هتفصلك وبس

دي هتخليكي تفضلي مفصولة على طول
بس فصل لذيذ
يعني بمعنى أصح هتاخد الواقع ده وتمسكك إنتي والواقع بتاعك وتفرمكوا في بعض كده وتغسلكوا وتعصركوا وتنشفكوا وبعدين ترميكوا أكثر نقاء وهدوءا وعذوبة وصبرا وإبداعا
نقطة النور بجد عمل فريد من نوعه جربي ومش هتخسري أهيا دي بقى اللي أنا هاقولها عندي لأني بقرأ فيها اليومين دول
لو ما عجبتكيش مابقاش أنا معاذ بن محمود وسمية

•«ρяoιd»•™ said...

هو كله تاج تاج مفيش اي احتجاج

مدونتك سكره

و اسلوبك تلقائي في الرد

تحياتي

شيمـــــاء said...

ماشى ماشى
كل مرة و مرة تفقعنى تاج
تسلميلى يا قمر

بجد مبسوطة باهداءاتك ليا التاجات
ربنا يخليكى
ليا يا رب

البوست القادم ان شاء الله
التاج بتاعك و تاج زورديك

يلا يا جدعان
حد عنده اى تاج تانى

قبلاتشى

safa7_karmooz said...

تعرفى ....

كل ما ادخل عندك...احس بجو مختلف...يخلينى اابتسم ابتسامة صغننه...كده

احس بالدفء قليلا فى عالمك الصغير هذا...

الردود على التاج جميلة برضه ....

بتفكرنى بالسفاح قديما ...:)

تقبلى تحياتى..:)

أحمد said...

أنا مش قلتلك أنك هتبدعى فى التاج يا دندنة الرقة

كل هواية فيهم عالم بصراحة , والمشى بالذات حالة جميلة من الحرية , المشى بيخلينى سعيد جدا

.............

ماله بقى أسلوب التعليق عندى يا دندنة الرقة , معترضة على ايه؟؟

FrEe.PhArAoH said...

اجابة مميزة جدا

تحياتى

dandana said...

ريمو....
المشى فعلا حالة بالنسبة ليا....
عمر خيرت تقصدى ...رائع....

انتى اللى اروع يا جميلة...
تحياتشى..


تسنيمتى...مانا قولتلك...بغلس..


قصاقيص...
ميوية....شوفتى بقى يابنتى...احنا مش سهلين ازاى.؟..lol
انا موافقة....بس كلمى بابا
وورينى بقى هاتعملى ايه فى التدبيس دا
طبعا يابنتى المنصورة جميلة ...مش انا وانتى فيها...؟


ضياء...
شكرا عل رايك...انا والله بحاول...انا اصلا ماينفعش اقول حاجة تقيلة بالفصح...انا عل قد خالص...
انا غيرت النظام بتاع التعليق اهو عشان خاطرك...
الميوزيك فعلا حلوة...بحس ان فيروز ماشية مع نفسها وبتدندن..عشان كدا حبيتها اوى...
الرواية بقى بجد حاول تدور عليها...رائعة بجد...

شارم...
اومال التاج معمول ليه....
نياهاهاهاهاهاهاهاهاااااى...

محمد العنانى....
لا انا مع نفسى اوى...بس فى النهاية الموضوع مفيد بالنسبالى من كل النواحى...نورتنى

مزمز...
العفو يافندم...دا اقل واجب...

هادور عليها...بس على فكرة لو ماعرفتش اجيبها ممكن اتجنن لانى اصلا بدور فى المنصورة كلها على رواية توحد ربنا لبهاء طاهر ومش لاقية...
وانت تالت حد تقولى على رواياته...
خلااااااااااص هانهار لو ماقريتلوش حاجة....
بس هاجيبها عشان اجرب العملية الممتعة اللى انت اتكلمت عنها دى..

بوريد....
ماقدرش احتج...
شكرا على رايك فى عالمى البسيط...
منورنى

شيماء...
ربنا يخلينى ليكى ولا يحرمكيش منى...بس بجد التاج حلو وانا قولت مش لازم يفوتك...
مستنياكى...
وهاشوف يمكن يكون حد عنده تاج عايز يدبس فيه حد..الدعوة عامة عند شيماء يا جماعة..

dandana said...

safa7_karmooz
سعيدة انك بتكون ف حالة كويسة وانت موجود هنا..زاهلا بيك دايما....
مرسى على رايك..


احمد مبرمج...
انا اصلا مبدعة يابنى...انتو لسا ماتعرفونيش كويس..(حبة غرور بقى)

المشى فعلا بيخلينى سعيدة...او عشان اكون اوضح هو طريقى للسعادة...
الاعتراض بقى انى كل لما اجى اعمل كومنت لازم اكتب اسمى وميلى واسم الصفحة..بصراحة بكسل اووووووووى...
اعملى نظام تعليق لوحدى بقى...

فرى..
شكرا لرايك...ولمرورك....نورتنى

Sarah el eskafy said...

هو ايه حكايتك معايا
مش بتفتكرينى الا فى التيجان دى
ماشى يا ميوي

وحشانى يابنتى
خلينى اشوفك

Heba Al_Menshawy said...

دندنة انتي جميلة اوي على فكرة
دي اول زيارة ليا وكان سببها تعليق ليكي في مدونة انا وانا عجبني جدا الكومينت بتاعتك .. وان شاء الله مش هتكون الزيارة الاخيرة

حاسة من ردودك وبوستاتك انك بنوتة حساسة جدا وشخصية جميلة

تحياتي ليكي ولاجابتك الرائعة
عمر خيرت وفيروز ..مش بقولك جميلة
:)

شغف said...

دندنة

هذا ليس انفصالا بأي حال من الأحوال

هذا اندماجٌ صوفي بالعالم

أما المشي
فهو غسيل للروح من أدناس اليوم

dandana said...

سوستى....
يابنتى اومال ادبس مين يعنى...
وبعدين فاكراكى على طول والله...بس انتى عارفة ظروف انك تدخلى مرتين بس فى الاسبوع
هاتشوفينى حاضر...

هبة...
والله يابنتى انتى اخجلتينى خالص...
وش مكسوف جااااااااااااامد....

انتى تنورينى فى اى وقت دا انا ابقى محظوظة...

dandana said...

شغف....
برضو كلامك صح....
نورتينى جدا اخيرا